The Manda Diaries

Milano dag 5 & 6: Vivienne Westwood

Publicerad 2014-06-25 21:04:00 i milano, modelljobb,

 
Idag var första dagen med jobb för Vivienne Westwood och som vanligt så får man som modell mycket lite information om hur länge man jobbar för dagen och vad exaxt man ska göra. "We will see" eller "tomorrow will tell" är standardfrasen. 
 
Klockan 9 klev jag in genom denna port på Corso Venezia 25:
 
 
Hela byggnaden tillhör VW och är flera våningar med affär i bottenplan och kontor och lokaler på de övriga våningarna. Jobbet var för en Showroom = visa kläder för de viktigaste kunderna. Och idag (måndag) var det bara fittings, alltså vi skulle prova ut kläderna så att de passade oss. Eftersom det är kollektionen för SS15 (Spring/summer 2015) så får jag inte visa några bilder alls tyvärr då kläderna kommer i butiker först om ca. 4 månader.
 
Efter att ha väntat drygt en timme så öppnades plötsligt dörren till salen/rummet och in kommer Vivienne med sin man Andreas (de designar båda kläder för märket). Det var väldigt häftigt att få träffa henne och jag blev lite smått överraskad då jag inte trott att hon själv skulle närvara vid utprövningen av kläder. Båda var väldigt trevliga och efter ett tag fick jag och den andra modellen, Liza börja testa kläderna. Och det gick inte snabbt kan jag lova...klockan 15.30 fick Lizza gå hem eftersom de endast behövde en modell och sedan provade jag kläder och outfits tills klockan var över 20 på kvällen och Andreas (hennes man) var tvungen att säga åt Vivienne att bryta för dagen...hon hade kunnat fortsatt i timmar annars, verkligen galet hur mycket energi den kvinnan har med tanke på att hon är 73 år gammal! Vill också va så pigg när jag är i den åldern! Hon bar värsta klackskorna och hade de största runda, vita glasögonen jag sett. Riktigt trevlig var hon också, bjöd på massa mat och beställde in te och praliner stup i kvarten.
 
Skrev detta som anteckning på min mobiltelefon (jag gillar ideén av att ibland leva sig in i tanken om att livet är en film, jag erkänner, jag är lite galen, men det är vi väl alla?)
 
"Och här var jag, sittandes på en guldbeklädd stol omringad av vackra kläder hängandes i kollektioner på galgar. Ljusblått, mörkblått, guld, blommigt, mörkbrunt, sportigt, siden och en mix av tweed. På glasbordet framför mig stod en karaff med vatten och fyra designerglas i  det tunnaste materialet stod staplade på varandra för att lämna rum för alla dessa skissblock, måttband, pennor och saxar som låg utspridda över bordsytan. Ett par giganstiska solglasögon och ett paket camel cigaretter fick också plats på ett hörn. Runt omkring mig cirkulerade människor omkring med bestämd blick, djupt fokuserade på sin uppgift men med förvirrade kroppsrörelser. Något stort hängde i luften, stämningen var densamma som de guldbeklädda stolsbenen, allvarsamma men glänsande hoppfulla. Alla kvinnorna bar långa klänningar i knalliga färger, som en solig skugga som förföljde dem där de trippade fram på sina stilettklackar."
 
När jag kom hem så kan ni ju gissa vad jag gjorde? Kan ju säga att jag inte tog en springtur illafall...stupade i sängen direkt! 
 
Dag 6 i Milano (Tisdag) :
 
Klockan nio befann jag mig hos VW och där tsm med två andra modeller, Liza och Silvia (som båda var urtrevliga) visade jag kläder för kunder ifrån asien, det gick till så att Vivienne stod framför press och kunder och presenterade oss allt eftersom vi gick fram och visade kläderna. Sedan fick kunderna ta foto om de gillade de plagg vi bar och efter det vara det bara att så snabbt som möjligt byta om bakom kulliserna till nästa outfit...jag skojar inte men det var 3 assistenter som slet av mig klädernna och sen snabbt på med nästa outfit.. och "go, go, go!" Så går det till! Men det var roligt, kunderna gillade kläderna och presentationen var lyckad. Vi gjorde totalt två presentationer för dagen med två olika klädkollektioner för VW. Däremellan fick vi lunch, jag skulle seriöst kunna jobba endast för maten hos VW, det var en hel buffe med vegetarisk mat. Både italiensk och indiskt + efterätt...då klagar man inte ;) Normalt på jobb brukar man få som max. lite frukt med ursäkten; "Models don't need to eat"... Yeah right.
 
 
Jag kan tyvärr inte visa några bilder från presentationen av kläderna då de är för SS15, som sagt.
 
Efter den sista presentationen så hörde jag Vivienne och Andreas prata om en photoshoot för outfitsen och att de endast behövde 1 modell av oss tre, jag tänkte att de skulle välja någon av de andra eftersom de var mer erfarna modeller men Andreas kom fram och sa till mig att följa med honom in till fotostudion där jag fick ta på mig en ljusblåkostym dress och sedan sa han att jag skulle ha utsläppt hår med hårspännen på sidorna (precis som jag brukar ha det i vanliga fall), att det kunde bli nya "looken" för nästa sässong...lät som om han kom på det där och då i den stunden. Jaha, okej så jag får göra fotogrferingen för outfitsen? Och han svarade att dom valt mig! Hade lite tur där :-) Vivienne sa att hon aldrig närvarde på castingar eftersom hon tyckte alla tjejerna var lika bra, hon kände sig så dum att välja bort någon. Iallafall så stannade jag kvar tills kvällen och fotade ca ett dussin outfits...kunde alla seriöst utan och innan tillslut och när jag äntligen var klar så var fötterna helt trasiga efter att ha stått i högklackat hela dagen..
Dagen var väldigt LÅÅÅÅNG men otroligt spännande och rolig också! :)
 
När jag kom hem la jag mig direkt i sängen och kollade på tv-serier...har börjat på en ny: True Detective..hittils vädigt bra!
 
 
Resten av kvällen och fram till midnatt satt jag och tre andra tjejer från lägenheten och pratade i timmar, alla är så snälla och jag tycker det är så intressant att höra om deras länder, kultur osv... Polen, vitryssland, Bosnien, Holland. Så roligt att höra vad olika saker heter på deras språk...blev mycket skratt. Speciellt när jag sa att vi som slang ibland säger morsan till mamma och farsan till pappa, morfar, farfar osv. de tyckte det lät jätteroligt!
 
 
 
 
Japp, det var min dag nummer fem och sex här i Milano, jag skriver om dag nummer 7 imorgon, tills dess får ni ha det bäst!
 
xx,
Manda
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Balou

Publicerad 2014-06-25 21:23:31

xxx

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela