The Manda Diaries

About writing

Publicerad 2014-08-07 19:35:00 i skrivandet,

Har tagit upp mitt skrivande igen, för är det något som jag är säker på att jag vill göra i framtiden så är det att skriva. Att skapa något eget. Har tidigare skrivit drygt en halv fantasybok men på grund av bland annat tidsbrist så avtog just den skrivande proccessen. Om du frågar mig, och detta har jag lärt mig av the one and only Stephen king ur boken Att skriva, så bör skrivandet på en blivande bok ske dagligen och helst ska tangentbordet smattra så att där bildas 2000 ord per dag. Dessutom upplever jag att karaktärerna, personerna i boken, blir just bara karaktärer. Och det är rena döden för historiens trovärdighet. Hela handlingen känns platt och krystad om personerna inte får utlopp och möjlighet till att fortsätta sina liv. Historien måste ständigt vara i rullning och får den ligga vilandes i en noga gömd mapp på datorn så är det lätt att ifrågasätta bokens värde när den sedan efter några månader öppnas i ett vitt och fyrkantigt word-dokument.
 
Därför är jag nu i valet och kvalet över att välja, ska historian återupplivas? Eller har hjärtat slutat slå för länge sedan? Kanske t o m. en hjärtstartare skulle vara behövligt? Samtidigt finns en lista (också den väl undangömd) i min telefon på potentiella böcker, idéer som känns färska. Som små frön som med lite vilja och en penna kan växa och slå ut till något riktigt fint, kanske rent av en blomma. Men dessa idéer är just frön och det fina i att skriva är att aldrig veta hur historian ska sluta, man ska skriva sanningen. Och sanningen är att i livet finns ingen intrig, utan en berättelse. Det är just berättelsen som är det viktiga och bör därför naturligt få växa fram under skrivandets gång där resultatet kan bli en orkide, lilja eller maskros.Vem vet? Inte ens jag som skriver bör veta. Men även en maskros kan ha sin charm. Så länge de inte blir för många och klassas som ogräs. Och där tappade jag tråden helt, men tankar är just sånna. De flyger iväg ibland, tänk vad tråkigt det vore annars. Det jag egentligen ville säga med detta blogginlägget är att jag älskar att skriva och att det på riktigt finns en brinnande glödkrafft inom mig som verkligen vill detta.
 
Därför har jag bestämt mig för att börja skriva igen, läsa mer böcker och stå ut med ett sista skolår där jag tvingas plugga om kemiska formler och den ständigt oförklarliga tyska-grammatiken.
 
Min attläsabok-lista hösten 2014:
 
1. The Secret History - Donna Tartt
2. Under the Dome - Stephen King
3. In i Labyrinten - Sigge Eklund
4.Hjälten med tusen ansikten - Joseph Campbell
5.Nyckeln - Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
 
 
Hittade detta stycke på min gamla blogg från en novell som jag skrev förra året, ni kan ju klicka in om ni vill! HÄR 
 
 
#Adventure 
 
 Ha de gött!
xx,
Manda
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela